Omgaan met moeilijk begrijpbaar gedrag op de eerste lijn
Zijn deze zaken voor jou, als sociale professional op de eerste lijn, ook herkenbaar?
- Mensen die zeggen dat ze iets zullen doen, maar het niet doen.
- Cliënten die niet willen meewerken. Die zich niet aan regels of afspraken houden.
- Of die eerst begeleiding claimen en dan afhaken.
Het gedrag van sommige mensen lijkt moeilijk te begrijpen. Doorgaans gaat het om kwetsbare mensen met een (vermoeden van verstandelijke) handicap en met complexe zorgvragen.
Vaak gaan hulpverleners of sociaal werkers hen over- of onderschatten.
Hoe bied je deze mensen gepaste ondersteuning? Hoe benader je mensen op een gepast niveau?
‘Emotionele ontwikkeling’ is daarbij een sleutelbegrip. Deze mensen hebben immers één ding gemeen: een aantal aspecten van hun ontwikkeling is niet in evenwicht. Dat maakt hen (vooral) emotioneel kwetsbaar. Ze hebben psychische problemen en/of vertonen moeilijk te begrijpen gedrag.
Met het denkkader rond emotionele ontwikkeling kan je je cliënt aanspreken op een niveau dat bij hem past. En krijg je meer inzicht in de behoefte die achter gedrag schuilgaat. De cliënt voelt zich veiliger en kan groeikansen beter grijpen.
Deze workshop biedt jou als sociale professional op de eerste lijn inzicht in het kader Emotionele Ontwikkeling. Het gaat om een algemene brede kennismaking met deze benadering.
Begeleider
Inge Willem
Voor wie?
Voor alle sociale professionals actief op de eerste lijn
Wanneer?
Donderdag 23 mei 2024
Van 9.30 tot 13 uur.
Waar?
Online via Zoom
Wat kost het?
10 Euro.
Studenten kunnen gratis deelnemen. Vraag vóór je inschrijft je kortingscode aan via activiteiten@samvzw.be.
Inschrijven kan tot 2/5/2024.
Ingeschreven, maar kan je toch niet deelnemen?
Check onze annuleringsvoorwaarden: Factuur- en annuleringsvoorwaarden | samvzw
Aantal deelnemers?
Minimaal 35 deelnemers.
Contact
Voor inhoudelijke vragen: cindy.stevelinck@samvzw.be
Voor praktische vragen: activiteiten@samvzw.be